Oficiální stránky KČT Kopřivnice » Kde zemřel významný generál – Sobota 9.6.2007

Kde zemřel významný generál – Sobota 9.6.2007

Akce roku 2007, Pozvánka, Fotky

Kopřivnické autobusové nádraží, sobota 7:45 hod. Dnes KČT Kopřivnice má další ze svých akcí, a to po stopách generála Laudona. Jedná se o výšlap – historickou procházku – po jeho stopách. V 7:50 odjíždíme autobusem do města Nového Jičína. Postupně na zastávkách nastupují účastníci, kteří mají zájem o historii. V 8:30 jsme na autobusovém nádraží v Novém Jičíně, a já vítám všechny zájemce o historii. Rozdávám zároveň všem přítomným, kterých je deset, z toho devět našich členů, trasu dnešní historické vycházky.

První zastávkou je na náměstí dům č. 29, ve kterém ve věku 73 let v roce 1790 zemřel známý císařský vojevůdce generál Laudon. Je 8:37. V krátkosti se zmíním o jeho životě, a pokračujeme směrem na Skalky a vrch Svinec. Zmiňuji se občas o některých zajímavostech. Mnozí účastníci dnešní historické procházky ani nevěděli, že vůbec existoval, nebo že zemřel v Novém Jičíně. Hned padl návrh zazpívat si známou písničku – „Generál Laudon jede přes vesnici, generál Laudon jede přes ves…“, ale z důvodu tepla, teplota v 8:00 dosahovala již 20°C, nebo z důvodu jiných zajímavostí se písnička nekonala.

V 9:54 hodin jsme na Svinci. Jedná se o holý vrch 546 m s krásným rozhledem na okolí i vzdálenější obzory. Máme štěstí. Dnešní den jsou pořádány dvě akce KČT Moravskoslezské oblasti, a to „1. setkání na vrcholu – Moravskoslezské vrcholy“, druhou „15. ročník Beskydský Mont Blanc“. Zájemci z řad našich členů si zakupují záznamníky, dáváme si razítka do svých vandrbuchů, dostáváme pamětní listy, a po přivítání s ostatními turisty po 10 minutách odcházíme po žluté značce k oční studánce.

Je to studánka s vodou, která je zázračná, a mnohým lidem navrátila a vyléčila oči. Nad studánkou je kaple Panny Marie. Zde posvačíme a občerstvíme se i vodou ze studánky (jak říkal místní občan, který si přišel pro vodu s několika lahvemi, voda je perfektní, a to kafe z ní je pěkně napěněné a výborně chutná). Rádi mu to věříme a voda nás příjemně občerství.. Ještě se podíváme do blízké umělé jeskyně se sochou Panny Marie Lurdské a v 10:20 hodin po žluté jdeme kolem malého rybníčku, kde se napájeli dva koně, a pokračujeme na hrad Starý Jičín. Je to jeden z nejstarších moravských hradů. Byl vystavěn v 30. letech 13. století, poprvé připomínán roku 1240. V roce 1626 za Třicetileté války dobyt Dány. Po roce 1707 zpustl, nyní se znovu opravuje (pamatuji se, když jsem byl malý kluk, jaká to byla zřícenina). Nyní je opravena věž, z které jsou pěkné rozhledy široko daleko, ale nás hlavně zajímala restaurace pod věží.

Hurá, je otevřeno, a my žízniví turisté se v 11:20 už občerstvujme. Jak by také ne. Je pořádné horko, pařák 30°C. Zdržíme se zde do 12:50, kdy odcházíme po cestě do vsi Loučka. Zastavíme se v restauraci Zlatá koruna v 13:25 a posedíme zde do 14:10 pod plátěnými slunečníky na zahradě této restaurace. Je to ze dvou důvodů – občerstvit se, a zároveň být schovaní před mírným deštíkem, který trval asi 25 minut. Bylo nám fajn.

Ve 14:55 dorážíme do Nového Jičína. Jsme na autobusovém nádraží. Někteří z nás si jen tak lebedí, někteří se jdou osvěžit zmrzlinou. V 15:25 odjíždíme linkovým autobusem do Kopřivnice, kde dorážíme v 15:55 hod. Spokojeni, někteří mírně unaveni, to horko nám dalo zabrat. Nezmokli jsme, našlapáno 14 km. Nádherně, průměrná teplota 28°C.

Co k tomu dodat? Tuto akci jsme měli v plánu již na 6. 5. 2007 – neděli. Vše připraveno, nachystáno, ale lilo, lilo, lilo. Takže akce přeložena a myslím, že se teď povedla. Mnozí z účastníků šli zdejší trasu poprvé, a byli jí nadšeni. Pohoda, dobrá parta, co víc si může vedoucí přát? Tak zase někdy příště nashledanou.

Kdo to byl Laudon?

Generál Gideon von Laudon (1717 – 1790) pocházel z nemajetné německé šlechty, usazené v Livonsku. Vojenskou dráhu započal pod vedením známého Pandura Trencka (který je pohřben v klášteře kapucínů v Brně). Byl postrachem a noční můrou bojovného pruského krále Fridricha II.

Proslavil se v bitvě u Kolína 18. 6. 1757, největšího vítězství však dosáhl roku 1789, kdy dobyl Bělehrad ovládaný Turky. V roce 1790 umírá v Novém Jičíně ve věku 73 let uprostřed příprav na další válku. Byl třetím generalissimem u Habsburků po Albrechtu z Valdštejna (1583 – 1634) a Evženu Savojském (1663 – 1736).